Hozzászólások
Sisi Fórum » :: Habsburg rezidenciák :: » Gödöllõ
 Téma nyomtatása
Gödöllõi Királyi Váró
Jtoti
http://liliom.lap...om=1180665

Gödöllõi királyi váró 1882-19011

http://magyarmuze...kivitelben

images.magyarmuzeumok.hu/varo4.jpg

images.magyarmuzeumok.hu/varo5.jpg

[img]http://prante.hu/blog/wp-content/uploads/2012/01/2012_01_23_0642a-645x430.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.kpvill.hu/refkepek/godollo_kiralyi_varo_2011_1326464711.jpg[/img] is not a valid Image.

images.magyarmuzeumok.hu/varo6.jpg

A gödöllõi földszintes állomásépületet 1867. április 2-án adták át rendeltetésének; késõbb többször átépítették. Kezdettõl gondot okozott a királyi fenségek várakozása a vasútállomáson. A "váróteremnek használt szobácska kicsi, fülledt levegõjû és piszkos volt." Ezért 1868-ban fából egy tiroli stílusú, ideiglenes udvari pavilont építettek. Az 1870-es évektõl egyre élénkebb lett a vasúti forgalom, a királyi család gödöllõi tartózkodása divatos, felkapott nyaralóhellyé tette a települést. Fõvárosi polgárok szívesen nyaraltak Gödöllõn, õk elsõsorban vonattal utaztak, sõt, az állomás környékén vásároltak vagy béreltek házat, ott alakult ki egy új nyaralónegyed.

Gyakori volt, hogy a család tavasztól õszig a gödöllõi nyaralóban tartózkodott, miközben a családfenntartó férj vonattal naponta bejárt a fõvárosba dolgozni. Tehát szükségessé vált a vasútállomás épületének fejlesztése. 1874-ben kétszintessé alakították az állomásépületet. A hivatali helyiségeken kívül elsõ-, másod- és harmadosztályú várótermet, valamint vendéglõt alakítottak ki táncteremmel. Az állomás épületében lakott az állomásfõnök, két forgalmi tiszt, két pénztárosnõ, a vasúti vendéglõs és a pályafelvigyázó. Ez az épület már alkalmas volt a köznép utazási igényeinek kiszolgálására.

A máig fennmaradt, és a múlt hónapokban végre felújított, neoreneszánsz stílusú Királyi Várót 1882-ben építették. Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvaron található még Királyi Váró, mindkettõ a vasútállomás épületének része; Gödöllõn azonban külön épületet emeltek erre a célra. Egyébként a király utazásaihoz - ha nem volt megfelelõ állomásépület - alkalmanként udvari sátrat állítottak föl. A gödöllõi Királyi Váró a kastély kezelésében állt. Bár egyszintes épület, a belsõ terek nagy belmagassága és a magas tetõfelépítmény miatt a mellette álló egykori kétszintes állomásépülettel azonos magasságú volt.

A vasút és a város felé nyíló bejárók adják az épület tengelyét. A város felõli oldalon portikusz található, négy jón oszlopon nyugvó elõtetõ, ahol az udvari kocsi várta a vonattal érkezõ királyi család tagjait. Az épület padlószintje azonos a peron szintjével, tehát csak a vonatba szállásnál kellett lépcsõt használni. Öntöttvas pilléreken nyugvó perontetõ fut körbe a sínek felõli oldalon és a két oldalhomlokzaton, ahonnan egy-egy mellékbejárat is nyílik. A királyi pár megérkezésekor vörös szõnyeget fektettek az épület bejárata és a vasúti szerelvény közé.

A vonatról a tágas középsõ helyiségbe, a Hercegi Váróba érkezünk, amelynek a berendezését - Ripka Ferenc leírása szerint - bordó kárpitú selyem zsöllyék és pamlagok adták. Jobbra Erzsébet királyné várószobája, balra pedig Ferenc József szobája nyílt. A király szobájában egy íróasztalt, velencei tükröt, olívazöld kárpitú ülõgarnitúrát helyeztek el és ugyanilyen színû préselt selyem tapéta fedte a falat. Ugyanez volt a királyné várószobájának a berendezése is, csak halvány sárga színben. A Pest - Gödöllõ közötti 34,4 km távolságot 49 perc alatt tette meg a vonat az 1875-bõl fennmaradt udvari menetrend szerint. A két világháború között Horthy Miklós kormányzó használta a Királyi Várót.
A második világháború végén a kivonuló német csapatok felrobbantották a vasútállomás épületét, teljesen elpusztult. A Királyi Váró pincéjében tárolt szenet is felgyújtották, melynek következtében kiégett az épület teteje, csak a puszta falak maradtak meg. 1945 után lapos tetõt építettek a Királyi Váróra, és ez lett a jegykiadásra és várakozásra szolgáló állomásépület immár a köznép számára. 1958-ban nyilvánították mûemlékké.

[img]http://egymelegsrac.freeblog.hu/files/G%C3%B6dd%C5%91ll%C5%91i%20Kir%C3%A1lyi%20V%C3%A1r%C3%B3/fel%C3%BAj%C3%ADt%C3%A1s%20el%C5%91tt.jpg[/img] is not a valid Image.
felújítás elõtt

A MÁV Zrt. kezelésében lévõ állami tulajdonú mûemléképület teljes külsõ és belsõ rekonstrukciójára sor került. Visszaépítették a kupolás fedélszerkezetet, a három homlokzaton végigfutó egykori kovácsoltvas oszlopokon álló, míves perontetõt, és felújításra került a város felõli oldalon a kocsifelhajtó, valamint az elõtte lévõ terület és a két oldalán hajdan volt kerti ágyások. Az épület új funkciót kapott: az egykori hercegi, királyi és királynéi várókban közlekedéstörténeti és egy helytörténeti kiállítás kapott helyet, a fennmaradó területeken pedig idegenforgalmi létesítményt és színvonalas kávézót alakítottak ki.



A királyi váró zöld, a királynéi sárga, a hercegi pedig bordó színben pompázik. A kiállítási részben a Közlekedési Múzeum az udvari vonatokkal és a királyi várók legszebb emlékeivel ismerteti meg a látogatókat. Olyan különlegességeket mutatnak be, mint a MÁV 1052. pályaszámú udvari vonati gõzmozdonyának 1:5 arányú modellje és a Tisza-vidéki vasút udvari kocsijának 1857-bõl megmaradt bútorzata.



A helytörténeti kiállítás részeként a Gödöllõi Városi Múzeumból visszakerült ide a Stróbl Alajos által készített Erzsébet királyné és Ferenc József mellszobor, amik egykor a királyi váróteremben álltak, valamint Halmi Artúr grafikái, és olyan képeslapok, fotók, amik a királyi váró épületét mutatják be.

http://www.magyar...kivitelben

[img]http://www.mult-kor.hu/image/article/index/20.%20szazad/g2.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.mult-kor.hu/image/article/index/20.%20szazad/g4.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqRTKduehGMhoKMLadsYFdYDXOKFIToT6i7UYDc_D9s1ZOYVmpX7euTS0l[/img]

http://t3.gstatic...mpX7euTS0l

[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQCtQ2woKwmoxQKnkD0G3mrLTfXlDO9yLhS0uGZVFmZmLoy6Zh67Yz31pUQrA[/img]

http://t3.gstatic...7Yz31pUQrA

A királyi várótól csak néhány lépés választja el a szintén jelentõsen átalakuló Alsóparkot. A rekonstrukciós tervek között a sétányok, utak kialakítása mellett hársfasor telepítése is szerepel, de ennek a programnak a részeként állítják majd helyre az egy évvel ezelõtt megrongálódott, az elmúlt évtizedekben Gödöllõ szimbólumává vált Világfát is.
Szerkesztette: Jtoti - 2012.05.13. 21:34
 
Ugrás a fórumra: