Hozzászólások
Sisi Fórum » :: Gyereksarok :: » Gyermekkönyvek
 Téma nyomtatása
Az én tapasztalataim
fgaben
Három gyermekem van (két fiatalember és egy picilány:)) gyerekkönyvek terén vannak már tapasztalataim, de nagyon kíváncsi lennék, hogy mások mit adnak gyermekeik kezébe.
Többször volt téma az olvasóvá nevelés kérdése, ami az én meglátásom szerint teljes mértékben a szülő felelőssége és szép feladata. Persze a gyerekek mások és mások, de az olvasás szokássá alakítható, ezt merem állítani.

Szóval leírok egy-két olyan könyvet, amivel "kezdtük", és nagyon várom a javaslataitokat, mert a Dénes olyan sebességgel falja a könyveket, hogy most húsvétra már kifogytam az ötletekből, és ugye vannak köztünk a témában szakemberek is;)

A legkisebbekkel:
Én hogyan csináltam-csinálom, egy-két ötlet, remélem hasznosíthatóak.
1. Amikor picik voltak, akkor is mutogattam nekik a könyvek színes lapjait, a keménylaposokból házat körítettünk köréjük. (félévesen)
2. Szerintem egyik fontos szabály, hogy olyan könyvet adjuk kezükbe, amit nem sajnálunk. (Júliának is vannak olyan könyvei, amik még a polc tetején pihennek, majd ha már nem tép, nem szakít, nem rajzol, az is sorra kerül).
Amikor még egyáltalán nem beszélnek, akkor is meg tudják mutogatni az állatokat, napot, házat stb. Majd lassan, ahogy el kezdenek pötyögni, sokat segítenek, a már jól ismert könyvek.
3. Másik szabály, hogy mindig együtt olvasunk, ha önállóan leül nézegetni, akkor viszont nem szoktam odamenni, addig, amíg ő nem jelzi.
4. Ebben az életkorban a keménytáblás könyvek ugye a legjobbak, ma már nem panaszkodhatunk a választékra, sőt, el is veszünk benne. Sajnos minőségben sokat romlott, hamar szétesnek, a legjobbak a régi vászonnal összeillesztett könyvek. Én azokat a könyveket szeretem, ami részletgazdag, szép rajzokat, felismerhető alakokat tartalmaz. Aztán, hogy mi lesz a kedvenc, azt úgy is a gyermek dönti el ;) A sok részletből az elején csak a nagyobb alakokat találja meg, majd később már egy gombát, kismókust, hangyát is észre fog venni.
5. Az "olvasás" ekkor még a képen lévő alakok megnevezéséből áll. De nálunk mindig kapcsolódik hozzá "számolás": Számoljuk meg hány alma van a fán! (persze a számfogalom ebben a korban még nem alakul igazán, de pici ujjával bökdös és általában az eeeeeeeegy mindig elhagzik az ő szájából is)
6. A másik a színek felismerése: itt mindig egy színt "tanulunk" egészen addig, amíg ruhán, játékon, konyhában is megismeri. Erre is nagyon jók a könyvek (Milyen színű cipőt talált Boribon?:D) A kérdést meg is lehet fordítani: Mutatsd meg melyik a piros?
7. Sok olyan könyv kapható, amiben nem történet, hanem egy-egy dal, mondóka van képekkel ellátva, talán ezek a legjobbak. Énekeljünk sokat, a ritmus, taps, lovagoltatás, hintáztatás minden téren fejleszti picinket, és később a számolási és olvasási készség megfelelő alakulását is elősegíti!

A mi kedvenceink ebből az időszakból:
Keménytáblások: A part alatt, Kiskarácsony, mondokások, Ki ette meg a málnát? (Nagymosást tart medve néni...) stb.
Marék Veronika: Boribon és Annipanni (szamócavadászatra indult), Boribon és a hét lufi (számok, színek) A Dénes ezeket kívülről tudta, ja és kisvakond minden mennyiségben, ebből most sok szép keménytáblás, simizős könyv is van.
[img]http://s3.postimage.org/1kuj2uitg/2000001663440.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://s3.postimage.org/1kumdx7t0/B340800.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://s3.postimage.org/1kuo1gkas/B316952.jpg[/img] is not a valid Image.



Ahogy nőnek a gyerekek arra lesz igényük, hogy a jól ismert könyv biztonságába vissza-visszatérjenek. Mindig ugyanazt az egy könyvet, egy mesét kérik, hogy olvassuk el, nap-nap után. Ez nagyon praktikus, mi is kívülről fújjuk egy idő után:D
Amikor nyaralni, vagy mamához aludni megyünk ezeket a könyveket is magunkkal visszük, pont a fentiek miatt: egy könyv is lehet olyan mint egy baba vagy mackó. Dénesnek volt egy könyve, amit még 10 évesen is nagyon nehezen adott kölcsön egy ismerős kisgyereknek, sajnos nem adták ki újra, talán azért, mert szovjet a szerző. A címe ne riasszon el egy bölcsészt sem B)

Szerzők: Szapgir, G. V. Levinova, L. A.
A könyv címe: Vidám matematika I. Pipacska és Kockapaci kalandjai
Kiadás: Budapest, 1982
Kiadó: Móra Ferenc Könyvkiadó
[img]http://s3.postimage.org/1ksjyqll0/1_68067_206.jpg[/img] is not a valid Image.

A könyv címe: Vidám matematika II.
Alcím: Pipacska és Kockapaci újabb kalandjai
Kiadó: Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó
A kiadás helye: Budapest
A kiadás éve: 1983
[img]http://s3.postimage.org/1kslm9y2s/foto.jpg[/img] is not a valid Image.

Az első kötet a két jóbarátnak azt a kalandját követi végig, hogyan tudják kockapaci farkát visszaszerezni a gonosz pókhastól.
A második pedig egy új barát, lufipaci léggömbjeinek megtalálását meséi el.

A könyv zsenialitása az, hogy minden oldal két hasábos, egyikben van a történet olyan betűvel, hogy a már olvasni tanuló is jól tudja olvasni (vagy a nagyi is), a másik hasábban kisebb betűvel a szülőnek vannak instrukciók írva: mire kérdezzen rá, mit ismételtessen el, mit mutasson. Az első kötet a formák, a kisebb-nagyobb, kevesebb-több fogalmakat "tanítja". A második kötet a 10-es számkörön halad végig.
Nekem, aki a matekban és a könyvekben is szeret lubickolni igazi élvezet volt olvasni, de a Dénes volt az, aki mindezt fontossá tette. Mi kölcsönkönyvől olvastuk, de aztán antikváriumban sikerült beszerezni mindkét kötetet.
Ajánlom mindenkinek!

Várom a Ti tapasztalaitokat is!
"Erzsébet királyné emlékezetéhez csak nemes gondolatok és törekvések fűződhetnek. Ne feledje ezt el senki, aki e jegyben kezdeményez és fáradozik."
 
www.erzsebetszobor.eoldal.hu
Ugrás a fórumra: